Zakup nieruchomości, czyli działki, domu, czy mieszkania to marzenie wielu osób. Warto jednak pamiętać, że sama cena podana przez sprzedającego to jedynie część wszystkich kosztów, na które musimy być przygotowani. Konieczne jest więc planowanie i przewidywanie, jakie opłaty mogą pojawić się na naszej drodze. W naszym artykule omawiamy główne podatki i koszty związane z zakupem nieruchomości.
Opłaty przy zakupie nieruchomości
Podstawowe opłaty, o których należy pamiętać w przypadku zakupu nieruchomości to przede wszystkim koszt sporządzenia aktu notarialnego, czyli dokumentu potwierdzającego nabycie danej nieruchomości. Bardzo ważnym elementem jest także podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia nieruchomości, który wynosi 2% ceny, za jaką kupiliśmy dany dom, mieszkanie lub działkę.
Warto przy tym pamiętać, że w przypadku mieszkania z rynku pierwotnego, podatek ten jest wliczony w cenę mieszkania (w zależności od jego metrażu wynosi 23 lub 8%). Jeśli jednak decydujemy się na zakup nieruchomości z rynku wtórnego, konieczne jest samodzielne odprowadzenie tego zobowiązania, w czasie podpisywania aktu notarialnego.
Czytaj też: Jakie dokumenty należy sprawdzić kupując nieruchomość?
Dodatkowe opłaty, które powinniśmy wziąć pod uwagę to:
- podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu wpisu do hipoteki,
- opłata za odpisy aktu notarialnego,
- opłata sądowa za wpisy do księgi wieczystej,
- gdy mieszkanie lub dom nie posiada księgi wieczystej, konieczny jest wniosek o jej założenie, który także jest płatny.
Dodatkowe koszty – o czym pamiętać?
Jednak to nie koniec. Istnieje pewna grupa mniej oczywistych kosztów, które także mogą mieć wpływ na stan naszego budżetu. Dobrym przykładem mogą być opłaty pojawiające się już na etapie poszukiwania wymarzonej nieruchomości. Oczywiście, jeśli przeglądamy oferty samodzielnie, nie ponosimy żadnych kosztów. Jeśli jednak decydujemy się na skorzystanie z profesjonalnej pomocy, konieczne jest przekazanie wynagrodzenia na rzecz agenta nieruchomości.
Ważną grupą wydatków są także opłaty związane z kompletowaniem dokumentów do kredytu hipotecznego, czyli gromadzenie różnego rodzaju wyciągów, zatwierdzeń i pozwoleń. Niektóre z tych formalności wiążą się z opłatami, które, chociaż z pozoru drobne, na koniec mogą stanowić poważne wyzwanie.
Inne wydatki, o których należy pamiętać to ubezpieczenie nieruchomości oraz koszty związane z ewentualną budową domu i formalnościami, które są niezbędne w takiej sytuacji.